A vállalkozói szférában az Y generáció
előretörése tapasztalható, már több mint 170 ezer fiatal cégtulajdonos van
Magyarországon és szerepvállalásuk évről évre növekszik. Az Opten adatainak
elemzését a Piac&Profit közölte le.
„A fiatalok előretörése természetszerű, de a
cégtulajdonosok és cégvezetők nagy többségében mindig a tapasztaltabb
korosztályokból kerülnek ki, napjainkban azonban már a cégvilágban is erősen
látszik a fiatalok térhódítása” – mondja Pertics Richárd, az Opten
céginformációs igazgatója.
Az „Y”
generációba az 1980 és 1995 között születettek tartoznak. Ők az elsők, akik a
most működő fogyasztói társadalomba születtek, ennek megfelelően szemléletben
rendkívül nagy különbségeket mutatnak a korábbi generációkhoz képest.
A teljes hazai
cégbázis tulajdonosi körét vizsgálva jelenleg az 1960 és 1979 között született
„X” generáció a domináns, de arányaiban már visszaszorulóban vannak. Szintén ez
a helyzet az 1940–1959 között született „baby boom” generációval is. A
cégtulajdonosok között a „baby boom” tagjai még valamivel többen vannak, mint
az „Y” generáció képviselői, de a trendek alapján 2019 végére az „Y” generáció
feljöhet a második helyre.
Az új cégek már „Y”-osok
Az „Y” generáció térhódítását legjobban a frissen
létrejövő vállalkozások mutatják. Jelenleg még egy hajszállal több az új „X”
generációs vállalkozó, mint az „Y”, de a trendek alapján a trónfosztás
2018–2019 környékén meg fog történni. Természetesen kell néhány év, hogy az
újonnan induló vállalkozások komolyabb piaci tényezővé váljanak, de
egyértelműnek látszik, hogy az „Y” generáció évei következnek a cégvilágban is.